Helmi- ja maaliskuu ovat massahiihtojen kulta-aikaa. Tuhannet ja tuhannet hiihtäjät osallistuvat jälleen kymmeniin eri tapahtumiin niin Suomessa kuin ulkomailla. Joukkoon mahtuu kovia kilpahiihtäjiä, tavallisia hiihdon harrastajia, sekä ensikertalaisia. Olipa kyse minkä tasoisesta hiihtäjästä tahansa, suurin osa taatusti toivoo, että omat sukset toimisivat tapahtumassa parhaalla mahdollisella tavalla. Käymme tässä jutussa läpi kolme (3) eri tason luistovoitelua massahiihtoihin. Luokat ovat:

  • Kilpailijat ja vaativat aktiivit
  • Aktiiviharrastajat
  • Kuntoilijat

Kilpailijat ja vaativat aktiivit

Jos siirrytään hetkeksi pois massahiihdoista, ja katsotaan ensin millä luistovoitelulla hiihdetään käytännössä kaikissa aikuisten kisoissa niin kansallisella kuin kv-tasolla, vastaus on helppo: fluoripulverit ovat käytössä yli 98% kaikista kisavoiteluista. Pulvereiden edut muihin vaihtoehtoihin ovat kiistattomat: selkeästi paras luisto, lianhylkivyys, herkkyys ja kulutuskestävyys. Varsinkin mitä pidemmistä matkoista ja suuremmista vauhdeista puhutaan sitä selkeämmäksi pulvereiden paremmuus nousee.

Jos palataan massahiihtotapahtumiin, pulverivoitelu on melko itsestään selvä valinta heille, jotka eivät halua antaa kilpakumppaneille luistovoitelun osalta yhtään tasoitusta. Myös vaativat aktiivihiihtäjät takuulla osaavat arvostaa pulverivoitelun etuja verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

Pulverivoitelu vaatii voitelijalta ja välineiltä hieman enemmän kuin tavallinen vahavoitelu. Alla viisi vinkkiä laadukkaaseen pulverivoiteluun:

  • Laadukas voitelurauta. Pulverivoitelun onnistumiseksi suosittelemme käyttämään vain laadukkaita ja tehokkaita voitelurautoja. Raudassa tulee olla riittävän paksu pohja, joka varaa hyvin lämpöä. Lisäksi termostaatin tulee pitää lämpötila tasaisena koko voitelun ajan. Fluoripulverit vaativat vahoja enemmän lämpöä sulaakseen kunnolla, joten noin 200°C yltävä rauta on suositeltava.
  • Muista suojautuminen! Erityisesti pulvereilla voidellessa oikeanlainen hengityssuojain on erittäin suositeltava. Terveys on tärkeä asia, eikä sillä kannata leikkiä.
  • Riittävästi pulveria. Levitä pulveria riittävästi, jotta rauta ei kosketa suoraan suksenpohjaa. Näin vältät pohjan palamisen. Yhdestä 30 g purkista riittää pulveria noin 3-4 suksipariin.
  • Raudoita jo kotona. Edessä matka massahiihtoon Lappiin tai ulkomaille, eikä tietoa paikallisesta voitelutilasta? Voit raudoittaa sopivan pulverin jo kotona ennen lähtöä. Näin vain siklaus ja harjaus jäävät myöhempään ajankohtaan, eikä rautaa tai pulvereita tarvitse kantaa mukana. Suksia voi huoletta säilyttää pulverit pohjissa pitkiäkin aikoja.
  • Hyödynnä ammattilaisia. Jos tarve pulverivoitelulle on satunnaista (esim. kerran vuodessa), kannattaa myös harkita voitelun teettämistä ammattilaisella.

 

Aktiiviharrastajat

Monet aktiiviharrastajat haluavat varmasti saada kalustostaan mahdollisimman paljon irti, mutta eivät kenties ole valmiita satsaamaan rahallisesti suuria panostuksia erilliseen kisavoiteluun. Esittelemme seuraavaksi kaksi hyvää voiteluvaihtoehtoa/luistovoitelu aktiiviharrastajalle massahiihtoihin.

Korkeafluorinen (HF) vahavoitelu

Aktiiviharrastajille suosittelemme “vähimmäistasona” HF-vahavoitelua massahiihtoihin. Erityisesti lumenkosteuden ollessa korkeampi (-5°C ja lämpimämpää), HF-vahoista tehty luistovoitelu antaa selkeää etua. Verrattuna perusparafiineihin tai matalafluorisiin (LF) vahoihin, korkeafluorisilla (HF) vahoilla on myös parempi lianhylkimiskyky. Jos massahiihto tapahtuu melko kylmissä ja kuivissa olosuhteissa, myös LF-vahoja voidaan käyttää hyvällä menestyksellä.

Nappipuuro

Toinen suosittu aktiiviharrastajien suosima voitelu massahiihtoihin kulkee nimellä “nappipuuro”. Käytännössä tässä tarkoitetaan HF-pikaluiston ja fluorinapin sekoittamista keskenään “puuroksi” suksen pohjaan. Esimerkkinä valikoimastamme Rex TK-72 ja HF-pikaluisto. Olemme testanneet usean valmistajan tuotteita sekoituksissa, ja pääsääntöisesti tulokset ovat olleet hyviä. Parhaimmillaan puuro on säilyttänyt lähes pulveritasoisen luiston ensimmäiset 10 km, jonka jälkeen tulokset ovat hieman hiipuneet. Toisaalta verrattuna tavalliseen LF-voiteluun, etua on ollut havaittavissa myös pidemmillä matkoilla. Suosittelemme kuitenkin nappipuuron alle myös tavallista HF-vahavoitelua mahdollisimman hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi.

 

Kuntoilijat

Valtaosalle kuntoilijoista, joille massahiihtojen tavoitteena on lähinnä itsensä ylittäminen, suosittelemme luistovoiteluksi hyvin tavallista ja aina kohtalaisen varmasti toimivaa LF-vahavoitelua. Mikäli suksea haluaa vielä hieman herkistää helpolla keinolla, Swixin F4 Premium -luistoista on erittäin hyviä kokemuksia tämän talven testien perusteella. Luistovoiteluissa ei kannata testata massahiihdoissa mitään uusia ja eksoottisia tuotteita, vaan lähteä liikkeelle tuttujen ja luotettavien ratkaisujen kautta. Jo hyvälaatuisella suksella, joka on puhdistettu ja voideltu perustuotteilla, on mahdollista saada irti erittäin paljon massahiihdoissa – katso tästä myös aikaisempi blogijuttumme: Luistovoitelun ABC.

Oikein hyvää ja menestyksekästä massahiihtokautta kaikille!